snow

Kyckling med scharlottenlöksås & pitabröd



Glad fredag Bloggis! Wiho så gött med helg! Jag sitter här och lyssnar på Sarah Dawn Finer. Grym röst! Men det var inte det jag tänkte prata om utan om en mycket god maträtt som jag kan äta ofta utan att tröttna. Jag kallar den för kycklingkebab men jag tycker det namnet är så avsmakligt så jag tänkte inte kalla den för det på bloggen, men nu gjorde jag det iallafall. Man skär kycklingfileér i små bitar som man sedan kryddar med en kebabkrydda, därav namnet. Sedan steker man kycklingen och gör en sås på bland annat matlagningsyoghurt, sambal oelek och scharlottenlök (skriver det här nedan).

Till detta serverar man grönsaker och pitabröd (som man rostar). Det är ju många just nu som är rent av rädda för bröd så ni kan ju skippa brödet och istället ta i extra majonäs eller något i såsen. Men för er som inte har hakat på någon LCHF-trend kan njuta gott av brödet tycker jag. Jag tycker man ska äta en allsidig kost framför förbud mot pasta och bröd. Jag tror allt fett som man ska tillsätta i maten, som man gör om man går på denna diet, i längden kommer visa sig negativt på kolestrolvärdet och fetthalterna i kroppen. Hjärt- och kärlsjukdomar är redan ett tillräckligt stort hälsoproblem i Sverige men nu kom jag på sidospår. Iallafall, detta är en mycket enkel, snabb och god middag!

Detta behöver du till såsen:
2 dl matlagningsyoghurt
1 tsk sambal oelek
1 msk majonäs
1/2 paprikapulver
1 krm vitlökspulver
2 krm salt
1 finhackad scharlottenlök
1/2 finhackad röd paprika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0