Ljubljana

Nu har vi lämnat Zell am See, varit knappt två dygn i Ljubljana och nu landat i Rovinj (Istrien, norra Kroatien). Men innan vi pratar om Rovinj (jag behöver ta bilder innan dess så jag har lite bloggmaterial, hehe) så måste jag ju slå ett slag för Ljubljana. Europas minsta huvudstad (280 000 invånare) som är som en storstad i miniatyr. Jag kan ångra att vi inte stannade där fler dagar men å andra sidan är det någon stad man hinner se och få en bra överblick av på kort tid så är det just denna. Det var fullt med restauranger och barer runt ån som slingrade sig genom staden och alla var överfulla med ungt folk (jämfört med t.ex. Prag där det var mer barnfamiljer och äldre - ja alltså 50+). Allt var rätt billigt också (vi åt aldrig en middag över 30 euro, en öl kostade 3 euro, en kortare taxiresa 4 euro). Ja, en stad som jag verkligen kan tänka mig att åka tillbaka till!

Vilken plats!!

När tåget anlände till Zell am See häromdagen trodde jag knappt mina ögon. Tågrälsen går längs sjön och det var så galet mäktigt med vattnet och de omkringliggande bergen. Wow!! I Wien bodde vi i utkanten av stan så behövde ta olika tunnelbanor för att komma till hotellet. Den här gången däremot hade vi tre minuters gångavstånd till vårt hotell, Villa Klothilde (som för övrigt är världens gulligaste litet pensionat med mängder med blommor i trädgården och med väldigt familjär stämning). Vi bor mitt i stan/nära sjön och har liftarna inpå husknuten (kan tänka mig hur mysigt här är på vintern!).

Under vår första heldag här tänkte vi hyra cyklar. Men det var söndag vilket innebar att alla butiker var stängda. Vi tog istället en promenad längs sjön med campingen i sikte. Enligt Tripadvisor (tycker recensionerna där alltid stämmer bra) skulle de ha god mat! Efter pizza och wienersnitzel badade vi i sjön. Vädret här är väldigt varierande. I ena sekunden är det strålande sol för att i nästa ösregna. Vi var därför lite oroliga över hur vår kommande vandringsdag på berget skulle bli. Igår packade vi därför ombyte, regnkläder (eller ja, vindjacka för vi hade inte räknat med regn på resan) och köpte med oss lite lunch. Vi tog linbanan upp till 2000 meter över havet. Sen gick och gick och gick och gick vi hela vägen ner (1,8 mil). Ingen av oss stretchade efteråt och det känns idag!! Här kommer lite bilder från våra senaste dagar!

Snabbvisit i Wien

Hej igen! Nu har vi hunnit mellanlanda i Wien och sitter återigen på tåget mot Zell am See. Vi valde att stanna i Wien för att tågresan från Prag till Zell am See, som är våra "riktiga resmål", inte ska bli för lång (delade upp 8 timmar på två). Wien påminde om Prag men vi båda tyckte att Prag var mysigare (inga bilar på gågatan, gamla stan och den stora kanalen som gick genom hela staden gjorde att det kändes härligare).

(null)

I Wien bodde vi på hotellet Falkensteiner (SÅ fint och förstår inte att vi endast betalt 600 för en natt) men om hotellet var billigt så var det allt annat än vad frukosten var. Vi trodde att vi fick frukost båda morgonarna för 44 euro men det visade sig bara vara för en. Snacka om att vi kände oss grundlurade (det fick bli en billig lunch för att kompensera, haha). Under dagen igår åkte vi till slottet Schönbrunn och trädgården där var magisk. Solen strålade och dagen bjöd på 28 grader. Senare på kvällen skulle vi "spa:a" på hotellet men det var inte mycket till att skryta om. Vi hade tagit på oss badkläder ihopp om en pool men det enda som fanns var solsängar (inomhus och på takterrass).

På kvällen var vi ute och åt på en SÅ bra restaurang inne i Wien. Jag letade på Tripadvisor och hittade en restaurang, Grill House Da Max, som serverade oss revbensspjäll, BBQ-sås och pommes. Lyckat! Nu sitter vi som sagt på tåget igen som ska ta oss till Zell am See. Det här resmålet har vi båda sett fram emot mest på hela resan. Dessvärre visar väderprognosen regn, regn och åter regn men vi har hoppet uppe! Ge oss sol och slående utsikt, snälla!!

Första stoppet

Ahoj från Prag eller Praha som det heter här! Ahoj är alltså "hej" på tjeckiska! Nu är vi framme och har varit här i staden sedan i söndags! Vi flög hit klockan 9 och flygtiden var på endast 55 minuter, sjukt! Vi har sedan dess gått otaliga kilometer för att upptäcka staden till fots. I söndags strosade vi i gamla stan och hittade den kända bron, Karlsbron. Igår åkte vi upp för en linbana för att därifrån gå upp i ett utsiktstorn. Jag tänkte att det var en god idé att inte berätta för varken min mamma eller farmor att vi skulle upp dit då det svajade ordentligt uppe på toppen, haha. Idag har vi besökt slottet och målet var att komma till Guldgränden (Golden Lane) som ska vara en liten by i miniatyr men vi måste gått förbi den. Efter slottspromenaden gick vi till en restaurang med världens gulligaste balkong och tänka sig, vi fick de bästa platserna! En kort stund efter att vi kommit dit började det spöregna! Tur att de fällde ut markisen i tid! Där åt vi grekisk sallad och grillspett och när regnet inte avtog beställde vi in kaffe och te för att värma oss (och köpa tid så vi slapp bli dyngsura).

Ikväll har vi letat efter en restaurang som visar semifinalen men någon sådan ser vi inte röken av så vi gick till en thairestaurang och köpte med oss take away som vi precis ätit på rummet. Imorgon är vår sista heldag här i Prag. Då tänkte vi gå i affärer och shoppa upp våra tjeckiska kronor. Men innan vi avslutar, vilka upplevelser har jag av Prag hitentills? Det är svårt att hitta dricksvatten på flaska (första dagen hittade vi bara kolsyrat med smak alternativt en flaska för 15 svenska kronor), butikspersonalen är överlag sjukt trötta, det är kallare här än hemma, vårt hotell (Apartments Soukenická) är bra mycket bättre än jag trodde (det ligger mitt i stan men ändå bort ifrån de mest trafikerade gatorna), alla byggnader är otroligt fina, allt kring stadskärnan känns genuint (och mysigt) och priserna är högre än jag förväntat mig (samma som hemma - förutom kollektivtrafiken, den är bra mycket billigare).

Så: Det var min uppdatering om de gångna dagarna! Jag ska försöka ladda upp lite bilder men vet inte alls om de blir i den storlek som jag önskar. Vi tar dessutom de flesta bilder med systemkameran men dem får ni se först när vi kommit hem då de inte går att överföra till datorn. Så ni för hålla till godo med bilderna nedan så länge och ha överseende med att de är små (är väl jag som stör mig mest på det, haha)!

(null)Utanför vår lägenhet
(null)

Packning och pappa

Hej hallå! Nu är det inte många dagar kvar till avresa. Jag har tömt skrivbordet för att kunna lägga upp allt som ska med och på så sätt få översikt av packningen. Jag tänkte ha med mig minimalt med kläder men då är det viktigt att allt matchar med varandra så att det inte ser ut som att jag har samma kläder på mig hela tiden, hehe. Sen hoppas jag att Prag bjuder på lite shopping också, därav vill jag inte packa för mycket från början. Jag har med mig två shorts, tre linnen, en strandklänning, tre finare klänningar, tre par skor, träningskläder och tre bikinis. Det var allt! Det var väl lite?

Men innan den här bloggen förvandlas till en semesterblogg tänkte jag visa några bilder från vår "utflykt" i veckan. Som jag skrev sist skulle pappa "operera" handen (han fick en injektion som skulle luckra upp bindväven så att de dagen efter kunde "bryta upp" handen - han har inte kunnat böja på sina fingrar på många år). Det var så jädrans varmt så man kunde nästan tro att vi hade kommit till Spanien men inte så konstigt då det var värmerekord i Kristianstad just den dagen (32 grader!!). Jag hann med en glass på stan innan pappa var klar, väldigt mysig stad! En härlig utflykt även om syftet med den inte var lika rolig. Nej hörre ni, vad ska jag göra med den här fredagen? Jobbförfrågningarna lyser med sin frånvaro och jag som gillar att vara effektiv (och därmed jobba) gillar inte känslan av att inte göra någon nytta (och då känns det inte lika gött att "gå på semester" men men). Jag hade tänkt gå en långpromenad, packa klart och dammsuga lägenheten. Ha en härlig helg!

Förberedelser

Hej hallå på er! Sommarvärmen och det fina vädret fortsätter. Vilken sommar.. Kom på mig själv idag att jag knappt tänker på att det är blå himmel varje morgon när jag vaknar. Börjar nästan tro att det alltid kommer vara så men så kom jag att tänka på i våras, när vi inte såg himlen på flera månader. Så med andra ord ska jag inte ta solen och 25 grader förgivet. Men visst är det sjukt att vi verkar ha finare och varmare än sydeuropa. Men nu ska jag sluta tala om väder och vind och istället om vår resa som närmar sig med stormsteg. Nu är packlistan komplett, ett halvt apotek är inköpt, backpack-väskorna som vi fått låna väntar på att fyllas och kylskåpet börjar bli tomt. Det kanske är löjligt men jag har även börjat "ta avsked" från vänner och närmsta släkten, hehe. I vanliga fall när vardagen rullar på är det ju inte konstigt om det går en hel månad utan att man ses (och tänker då inte ens på det) men nu blir det stort.

Jag har även fyllt på förrådet med solkrämer. Har läst om att det här märket, Evy, ska vara bra. Kunde dock inte motstå att även köpa den till vänster, som ska förstärka kroppens egna melanom. Det är alltså ingen brun utan sol (och har ingen SPF heller för den delen) utan ska göra att solbrännan håller längre och blir djupare. Jag får återkomma med recension. Idag skulle jag egentligen kört pappa till Kristianstad (han ska operera sin hand) men mamma kunde köra så jag blev helt plötsligt ledig. Det gjorde dock inte så mycket för behövde tvätta, stryka och vika kläder. I eftermiddag spelar dessutom Sverige åttondelsfinal mot Schwiez, det ska bli så spännade!! Men innan dess får det bli en dag på stranden.

10 år!!

Idag fyller bloggen 10 år!! Det är stort! Det är otroligt länge! När jag började hade jag precis gått ut åttan. Och sen har det bara fortsatt. Jag får ofta höra att jag ser ung ut (häromdagen sa en vårdtagare att hon gissar att jag är 14) men visst ser jag äldre ut än på bilden ovan? Den är tagen på Cypern 2008. Jag tog med min fotograf (mamma) med flera ombyten till en klippa för att fota till min blogg, hehe. Bloggen har fått följa med genom hela min gymnasietid, vardag, stress, resor, min förälskelse i Alexander Rybak, alla mina påhitt med barbentperioderprojektarbeteångest, när jag blev sopptokig, min flöjtresanyårssummeringar, alla fotostunder med Ebba, ett år på socionomprogrammet, tre år påväg mot logoped, tentor, glädje, sorg, ja livet och mycket mycket mer! Tack till mina 30 läsare för att ni hänger med! Ett fyrfaldigt leve för bloggen, HURRA HURRA HURRA HURRAAA!