snow

Chokladbollar - som på kafé!


Heeeeej lördag och fortsättning på långhelgen! Här är klockan tolv och det är mörkare än självaste natten! Så fruktansvärt tungt och surt men whaaaat to do? Istället får man försöka vända på det även om det inte alltid är det lättaste! Den här morgonen har hur som helst startat rätt lugnt och slappt. Jag tog sovmorgon eftersom klockan hann blev sen natt innan jag kom i säng igår. Jag och Marcus var ute med ett gäng kompisar - vi drack öl och spelade biljard! Supertrevligt och ännu trevligare blev det när vi tjejer vann matcherna! Underbart! Så den sena natten blev väldigt lyckad! Därför är jag full av energi idag - trots regn och mörker.


Tänkte ge ett par tips som jag gått och letat efter när det gäller bakning. Igår fick jag nämligen för mig att baka! Chokladbollar blev det! De senast gångerna har jag försökt få de att bli lite mer kafé-liknande utan att lyckas. Men efter att ha googlat runder hittade jag några knep, som jag testade och som jag tyckte funkade, som jag vill dela med mig av. Mycket simpelt - men ack så mycket godare. Ett. Använd en matberedare när du blandar smeten. Fingrar och en dunk är inte tillräckligt alltså. Två. Byt eventuellt ut mjölk/vatten mot starkt kaffe. Nu snackar vi riktigt jäkla krut i kaffet. Jag hade kunnat ha ännu mer fräs i mina. Tre. Riv ner ett par, eller ja åtta, bitar mörkchoklad. Fyra. Rullar bollarna - ganska stora - och sätt sedan in dem i kylen en timme. Fem. Ta ut och rulla dem i kokos/pärlsocker/smält choklad/strössel/krossade nötter. Sex. Låt dem stå i kylen och dra sig en timme till. Wolla! Klart! Blev supergoda! Hade velat ha ännu mörkare men då är det nog kakaomängden man ska ändra på (har bara 1,5 msk i mina). Tycker ni ska ge er på detta snarast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0