snow

Gulaschsoppa


Är så galet trött idag så tänker knappt när jag skriver detta.
Och därav också bildvalet till detta kommande matinlägg (orkar inte leta runder efter ett passande kort, helt enkelt). Om en stund ska jag förbereda mig inför kvällen, borsta tänderna (så jag inte stoppar i mig mer choklad - har blivit choklad hela veckan, haha - motivationen tryter ibland), tvätta av sminket och läsa min bok! Men innan dess ska jag ge er ett jättesmarrigt recept på gulaschsoppan jag gjorde ikväll. Det är till fyra personer och jag mixade två olika recept. Börjar känna mig lite mer säker med matlagning, och framför allt soppor, så behöver inte gå slaviskt efter kokboken längre! Framsteg!! Det man behöver är:

400 gram nötfärs 
3 potatisar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor 
1 stor paprika
1 stor morot

250 gram krossade tomater
1,5 liter vatten
2 msk kinesisk soja
3 msk kalvfond
1 tsk paprikapulver
Spiskummin
Salt och peppar
Cayennepeppar efter eget behag (var försiktig för lite smakar mycket!)
Cream fraiche till servering. Hade även bröd, smör och lite pålägg för jag älskar att doppa brödet i soppan.

Superenkelt att göra. Fräs köttet i en stekpanna. Lägg över det i en stor kastrull när det fått färg. Hacka rotfrukter och grönsaker och stek även dessa en stund i pannan. Häll sedan över allt till kastrullen. Häll i vatten, krossade tomater och fonden. Krydda sedan soppan och låt koka till potatisen och moroten är mjuka (cirka 20 minuter).

Så otroligt gott! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0