snow

Tapasbar



Restaurangen som jag hade bokat bord på igår låg väldigt nära. Så nära att jag inte behövde gå en meter för att komma dit. Jag tänkte till en början att vi skulle äta på en mysig restaurang i Helsingborg men efter att ha räknat ut att kalaset skulle gå på närmare 800 kronor tänkte jag om och kom fram till att jag kan ju själv fixa en mysig tapasmiddag. Så sagt och gjort! Jag handlade hem en massa småplock som jag vet Marcus gillar. Hemmagjord tzatziki, ugnsbakade tomater och favoritölen blev det bland annat. Trodde väl då aldrig att det skulle ta flera timmar att tillaga allt, haha. Till efterätt gjorde jag chokladmousse, recept från Leila Lindholm. Ni måste testa detta! Enkelt och så himla gott! 200 gram mörkchoklad (smält i vattenbad, häll därefter ner 2 msk mjölk och 1/2 dl strösocker). Knäck 6 ägg och seperera äggvitan från gulan. Vispa ner en äggula i taget i chokladsmeten. Vispa äggvitan tillsammans med 1/2 dl strösocker till ett hårt skum (det är klart när man kan vända skålen upp och ner utan att det hälls ut). Vänd ner 1,5 dl cream fraiche i chokladsmeten. Vänd slutligen ner det hårda skummet. Låt stelna i cirka 3 timmar i kylskåpet innan det läggs upp för servering. Det står att det är för fyra men jag hade snarare sagt att det räcker till sex personer. Succé!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0