snow

Socionom/logoped?



Nu har jag officiellt ledigt från skolan.
Den 31 augusti börjar det igen! Lååångt dit! Det kändes lite konstigt att lämna idag då jag inte vet om jag ska fortsätta i höst. Jag har tänkt en hel del på det här med att jag kanske hoppar av och var orolig innan jag började plugga att jag kommer se det som ett misslyckande, om jag inte fullföljer utbildningen. Så här, ett år äldre och ett år klokare, ser jag detta som en del av processen av att hitta rätt. Om jag hade fortsatt att jobba hade frågetecknet gällande frågan om "vad jag ska bli när jag blir stor" bestått. Jag har lärt mig så himla mycket. Om det praktiska - hur det är att studera på högskola. Alla hade förvarnat mig att det var ett stort hopp mellan gymnasiet och universitetet. Det är mer av allt. Mer litteratur och mer press inför tentor. Men tog man skolan seriös tidigare så är det här med självdisciplin och struktur redan inmatat. Tog man inte skolan seriös tidigare kommer man få en jädrans käftsmäll. Sen har jag fått en större insikt om mig själv (visst låter jag klok va? haha) och hur mycket viktigare det är att ha några få nära vänner än många "hej-hej-kompisar". 


Men som jag nämnt vet jag inte om detta är rätt. Jag vet inte om jag vill jobba som socialarbetare. Därför har jag sökt mig vidare och i juli får jag antagningsbesked om jag kommit in på Logopedprogrammet. Jag har varit runt hos de olika studie- och yrkesvägledarna på skolan för att prata och diskutera om framtiden. Och där från ingenstans kom det här med logoped upp. Jag vill jobba med och hjälpa människor. Men på ett annat sätt än vad socionomyrket innefattar. Mer konkreta problem. I mitten på juli vet jag, som sagt! Till dess får jag försöka släppa hösten. Tiden får helt enkelt utvisa! Hoppas att jag kommer in då jag ser fram emot att läsa något som jag tror kommer passa mig bättre. Spännande! Men först: SOMMARLOV!!  

Kommentarer
Postat av: Matilda

Så glad för dig och du är så modig som vågar testa tills det känns helt rätt. Här får du en lyckospark.. BAAM! :)

Svar: Tack, du är så peppande!! ❤️
Annie

2015-06-03 @ 21:51:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0