snow

Lingvistiska krumilurer



Jag vill blogga men jag vill inte tjata om skolan men eftersom det är det som snurrar runt i huvudet så blir det svårt att tala om något annat.
Så idag får det bli ett plugginlägg helt enkelt! Jag läser just nu om grammatik - om huvudsatser och bisatser, om adpositioner och kasusmarkeringar, om subjekt och predikat, om syntaktiska funktioner och om grammatikaliseringsprocesser. Några av er förstår sig säkert på dessa begrepp men vad jag kan komma ihåg var det senaste i sjuan som jag talade om subjekt och predikat. Det är åtta år sedan. Hur ska jag minnas? Nu läser jag en kurs i lingvistik där allt det här (och mycket mer) dyker upp igen. Problemet är det att detta verkar inte vara en grundkurs i lingvistik utan både boken och föreläsaren tar förgivet att vi ska kunna grunderna för att nu gå vidare och förklara hur begreppen bygger på varandra. Jag förstår att vi inte kan examineras i enklare språkliga begrepp (som vi hade på högstadiet) men någon form av genomgång på det mest grundläggande är väl inte för mycket begärt? Förstår inte logiken. Det hade räckt med en föreläsning och jag tror fler hade hängt med på tåget. Men nu är det bara PANG på och så här är det liksom med allt. När jag nu ska försöka bena upp alla begrepp så sammansmälts dem och jag vet varken ut eller in tillslut. Nominalfraser är uppbyggda på ett sätt och verbfraser på ett annat. Och då ska vi förstå att verbfraser består av verb (det köper jag) men även att nominalfraser består av substantiv (men SÄG det då?). Ja, som ni hör - det är mycket förvirrande. Nu tänker ni väl antingen att jag är trög för att jag inte förstår språkliga konstruktioner eller så kanske ni kan känna med mig lite. Nu ska jag rensa huvudet med en promenad och sen ska jag laga min nya favoriträtt - lax med sojasås, äggnudlar och massa wokade grönsaker! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0