snow

Kycklingsoppa


Häromkvällen lagade jag en kycklingsoppa! En mycket stark och väldigt nyttig sådan. Jag har inget fullständigt recept men jag har i kyckling, gul lök och röd curry pasta (allt detta fräser jag i en stekpanna). En sak som man underskattar i köket, enligt mig då, är en termometer som mäter innertemperaturen i kött. Då slipper man noja sig om kycklingen, i det här fallet, är tillräckligt uppvärmd/stekt. Himla fiffig mojäng! Sedan hackar jag morötter, gör buketter av en broccoli, skivar paprika, river ingefära och pressar vitlök. Det finns som sagt inga exakta mått utan man tar vad man känner för. Jag tar dock inte mer än 1 tsk curry pasta till 2,5 liter vatten. Sedan rör jag ner en kycklingbuljong, lite kycklingfond och under de sista minutrarna tillsätter jag äggnudlar. Supergott om du frågar mig! Och som grädde på moset värmer jag vitlöksbröd i ugn! Finns det något smarrigare? Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Maja

Du verkar ha blivit en riktig hajare på det här med matlagning! Låter lyxigt för resten av familjen ;)

2015-10-07 @ 16:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0