snow

Mitt första påhittade recept

Bilden gör den verkligen inte rättvis

Maten igår blev så himla god!
Jag testade som sagt att efterlikna en maträtt som jag åt i somras. Det är inte helt lätt då jag inte visste exakt vad som fanns i och jag la även till några ingredienser för att få den matigare. Jag som annars är lite feg med att experimentera blev väldigt nöjd med slutresultatet den här gången! Jag började med att göra en grönsakswok bestående av 5 morötter, 1 zucchini, 4 paprikor (2 röda och 2 gula). Jag skalade morötterna och använde sedan potatisskalaren för att få tunna skivor (på längden) av morötterna och zucchinin. Sedan delade jag paprikorna i smala strimlor. Efter det här kokade jag upp vatten till äggnudlarna. Vidare stekte jag laxbitar som jag sedan toppade med sesamfrön. Till detta hade jag en sås som verkligen var pricken över i:et. Jag hittade receptet HÄR. 1 dl vatten, 1 dl (kinesisk) soja, 5 msk strösocker, 1 msk maizena och 2 msk ingefära. Koka upp vattnet, sojan och sockert. Späd ut maizenan i lite vatten som du sedan rör ner i såsen. Sist men inte minst rör du ner ingefäran som du antingen hackat eller rivit (lägg inte i förtidigt - kan bli beskt). När grönsakerna mjuknat, pastan är kokt, laxen är stekt (innertemperatur på 56 grader - glömmer alltid!!) och såsen är klar är det bara att servera! Tog cirka en timme att laga! Smaklig spis!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0