snow

Höst på nolltid

God morgon söndag! Eller ja, klockan är strax ett men det känns som att dagen inte riktigt kommit igång än. Jag har ägnat förmiddagen åt att sortera upp saker som angår skolan. Jag har letat upp kurslitteratur, läst om motivation till vårt första grupparbete och skrivit en lista på vad jag ska hinna med de kommande veckorna. Jag mår så himla bra av struktur och ordning och reda. Jag vet inte hur jag skulle bena upp allt om jag inte hade mina listor. Nu har jag lagt fram damtrasan som ett första steg i att städa upp här hemma. Mamma och pappa kommer strax hem efter att ha varit i Spanien i en vecka och då vill jag att här ska vara fint. Fast i ärlighetens namn är det mitt rum jag tänkte städa, haha. Sedan tänkte jag fortsätta den här dagen i samma lugna tempo som resten av helgen. Igår gick jag en promenad i äkta höstväder. Det har det i och för sig varit hela veckan. Det regnar i ena sekunden, är sol i nästa för att sedan, från ingenstans, spöregna igen. Himla märkligt! Det var likadant igår så jag fick söka skydd under järnvägsbron för en stund. Men det gjorde inte så mycket. Var rätt härligt att lyssna på favoritpodden samtidigt som regnet droppade i vattenpölarna.


Det har för övrigt blivit höst på nolltid. Veckan innan jag åkte till Mallis var det sommar - äkta sommar med 25 grader och sol. Jag svettades i bikini på stranden. En vecka senare är det, som igår, 13 grader och regn. Jag fick ha tjocktröja och vindjacka för att inte frysa. Hur snabbt kan det vända? Igår började jag, lite motstridigt, städa undan sommargarderoben. Jag la färgglada linnen i en hög på hyllan längst upp och sköt fram högen med de stickiga tröjorna. När jag flyttar drömmer jag om att kunna ha en sommar- och höstgarderob separat från varandra. Det hade varit fint i och med att det innebär att jag hade kunnat ha ännu mer ordning och reda än vad jag har idag. Nu ska jag däremot släppa alla tankar om höst och låtsas som att det är sommar september ut. Som ni kanske vet är jag smått allergisk att prata om tekvällar i soffan med tjocka filtar och mustiga höstgrytor innan det slår oktober. Fram tills dess vill jag, fast än jag måste låtsas, att det står barbents-väder och ljusa kvällar på schemat. Min hypotes är att vi kommer tröttna på Marathon i tevetittande, mörker, tända ljus, stora halsdukar och biokvällar så att det förslår lagom till jul om vi börjar med det redan nu. Då är det bättre att vi leker sommar hela den här månaden och att julen därefter tar vid och att vi lagom till nyår är sugna på allt det där mysiga. Då kommer, förhoppningsvis, den där perioden ses som urhärlig och utan att vi behövt längta i en evighet står plötsligt maj framför dörren och sommaren kan ta vid igen. Oj, vad långrandig jag blev. Jag försöker bara lägga upp en strategi för att mentalt förbereda mig på höst och kyla. Och som ni märker vill jag inte ha det riktigt. Än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0