snow

Pomodoro

Det var länge sen en dag var så grå som den här. Det har regnat smått hela dagen och vi har inte ens fått skymta solen. Jag har pluggat intensivt 9 till 16. Jag har försökt tänka bort tankar som att "jag inte kan" och istället fokusera på det jag läser istället. Vi hade en föreläsning i fredags om studieteknik. En tjej (som var läskigt lik min mamma som ung) berättade om en studieverkstad som man kunde vända sig till om man har en förmåga att prokrastinera, har svårt att skriva eller svårt att veta hur man ska skumma igenom böcker. Både kursansvariga och övriga lärare (fast det fick vi lära oss att så heter det tydligen inte på universitet - men nu har jag glömt vad "lärarna" kallas?) har varit väldigt noga med att poängtera vart man kan vända sig om man har svårt att skriva/läsa/har diagnoser som försvårar, vilket såklart är superbra! Men det konstiga är att ingen har nämnt hur studenter som har svårt med det engelska språket, facktermer o.s.v. kan få hjälp. Är inte det märkligt? Hur som helst så blev vi påminda om en smart studieteknik som går ut på att man pluggar i 25 minuter, pausar i 5 och upprepar detta 4 gånger. Tekniken heter "tomat" på italienska - Pomodoro! Det testade jag för första gången idag och jag måste säga att det funkade väldigt bra! Tips tips! Man kan hitta bra tidtagare på nätet men jag använde min vanliga på telefonen. Det gick rätt smidigt det med!


Och sen har jag sett till att vara ledig efter klockan 16. En sak som jag verkligen tog till mig efter året på socionomprogrammet är att det är minst lika viktigt att avsätta tid till att vara helt fri från plugget, aktivera sig, umgås med familj och vänner - och framför allt att planera in roliga saker, som det är att plugga och klara tentor. Det ska jag försöka ta efter ännu mer den här terminen. Som studenter lever man med ett ständigt dåligt samvete. För att man inte läste tillräckligt många sidor, la ner tillräckligt många timmar eller skrev ett tillräckligt bra arbete. Jag känner aldrig mig helt ledig - förutom dagen efter en tenta - och det är det som jag saknar absolut mest med att jobba. Nu: en LEDIG stund i soffan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0