snow

Semester i Qawra



Nu tänkte jag ge er en liten uppdatering om resan!
Gillar egentligen inte att skriva så här i efterhand utan vill att bloggen ska leva i nutid. Men det blir svårt när jag undanhåller att jag är iväg. Så den här gången får ni tillbakablickar. Men hoppas att mina 30 läsare står ut med det. Hur som helst så har ingen av oss varit på Malta tidigare. Så vi visste inte alls vad vi skulle förvänta oss. Men jag måste nog ändå säga att det stämde rätt bra överrens med den bilden jag haft i huvudet. Som Spanien men fattigare. Maten var dock så mycket godare än jag hade förväntat mig! Allt var vällagat och det var utmarkerat vad som var vegetariskt med mera. Det var heller aldrig några problem att få glutenfritt, vilket det är i Sverige. Här hade nästintill alla restauranger glutenfri pasta och pizza som alternativ. Det tycker jag ger ett proffsigt intryck! Vårt favoritställe låg intill hotellet och hette Luzzu. Restaurangen hade frasiga pizzor och härlig utsikt över havet (bilden ovan).


Vi bodde i en liten mindre stad (eller by, snarare) som hette Qawra (uttalades "aura" fick vi lära oss). Det var fräscht men ganska fattigt och färglöst. Alla (och då menar jag ALLA) hus var omålade och beiga (kalksten?). Det var heller inga vidare växtligheter så när vi såg några levande blommor tittade vi storögt, haha. Vi bodde 50 minuter med buss från huvudstaden, vilket jag tyckte var lite väl långt. Hade gärna bott närmre så man kunde åka in där om kvällarna. Dock var förbindelserna väldigt bra! Man kunde lita på busstiderna men desto mindre på personerna vi frågade om hur långt tid det tog att åka till de olika platserna. Jag pratade med en kille hemma i Sverige, vars pappa bor på Malta, om hur lång tid det tar från Qawra till Valetta. Han sa att man kan välja mellan att ta en båt dit på 5 minuter eller promenera på 20. Gissa om vi blev snopna när vi satt på bussen kvart in och kvart ut, haha.


Det bästa med Malta var kanske det jag trott jag skulle tycka minst om - att det var klippor istället för sandstrand. Om jag förstått det rätt finns det bara två sandstränder på hela ön. Vårt hotell hade en egen "klippa" (eller sementplatta) som vette ut mot vattnet. Havet blev därför som en enda stor pool, då det var stege ner. Vi låg där varje dag, eftersom poolområdet var invaderat av barnfamiljer, haha. Vattnet i havet var SÅ klart (och omkring 25 grader - inte jättevarmt utan svalkande). Älskar när man kan se sina fötter när man badar. Något annat vi gillade var människorna - alla vara så trevliga och tillmötesgående! Det lyfte verkligen resan! Och vädret! Vi hade 30-33 grader varje dag och sol!! Seglade ett moln förbi var de borta på några minuter. Ön är nämligen väldigt liten (en fjärdedel av Öland). Om jag ska säga något dåligt med landet är det helt klart trafiken (vänstertrafik) då de körde som idioter! När vi precis hade landat åkte vi med en taxichafför som körde i 100 på 60-vägarna, trodde knappt vi skulle komma levande fram till hotellet. Det fanns heller ingen mysig gågata utan alla restauranger och butiker låg utmed den stora vägen. Men i stort är vi väldigt nöjda med resan! Tänkte dela med mig av bilder från våra utflykter också. Men de kommer i ett annat inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0