snow

Mitt 2016

Inser nu när jag skrivit listan att den känns en aning passé så nästa år får jag antingen uppdatera mig med en lista med mera aktuella frågor eller resumera 2017 på ett nytt sätt! Men håll till godo - här har ni mitt 2016!



Gjorde du något i år du aldrig gjort förut? Det största måste ha varit att jag flyttat hemifrån. Eller ja, att flytta överhuvudtaget är något nytt för mig. Det tillsammans med semesterresorna har varit det absolut roligaste! Och på tal om resor - jag har varit i ett nytt land: Malta. Fattigt, fantastiskt väder och otroligt trevliga människor kan vi väl sammanfatta den lilla ön med. Jag har även fortsatt på samma program på högskolan - bara en sån sak: att jag har kommit på vad jag vill bli "när jag blir stor". Sen har jag haft praktik inom barnlogopedi också. Det var coolt men också ganska jobbigt - mycket nytt att ta in. Sist men inte minst har jag diskat som aldrig förr!
 
Höll du något av dina nyårslöften? Vad hade jag nu för nyårslöfte? Samma fråga får jag ställa varje år. Jag tror mitt nyårslöfte var att inte oroa mig för mycket och att våga tro på mig själv. Det går framåt, så mycket kan vi väl säga. Men får nog jobba lite mer på bägge.  
 
Är det något du saknat år 2016 som du vill ha av år 2017? Mer kompistid!
 
 
Gjorde någonting dig riktigt glad? Att jag trivdes så bra i lägenheten från första stund. Sånt där vet man ju inte innan. Hur det ska kännas när man väl flyttat in. Det betyder så mycket - att få känna sig hemma. Sen är det rätt konstigt ändå - hur lätt man (jag) har för att anpassa mig till något nytt. Trodde att det skulle ta ett tag, har ju ändå bott i samma hus i 23 år.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016? Little Jinders version av Helt nära dig, Perfect Strangers med Jonas Blue, Cannelonni Macaroni med Lasse Holm, Taste the feeling med Avicii, Din tid kommer med Håkan Hellström, Can't stop the feeling med Justin Timberlake och sist men inte minst You're the inspiration med Chicago!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Våren var sjukt tuff. Morfar har varit så sjukt i så många år men det har alltid gått upp och ner. I våras gick det bara neråt och det påverkar en mer än man tror. Tyckte så jäkla synd om honom. Om mormor som fick hjälpa honom hela tiden. Om mamma. Som hade två jobb och aldrig var hemma. Resten av året har varit bättre. Men så glad (och naiv - eller vad är det som gör det?) som jag var det året som jag tog studenten - så glad kommer jag kanske aldrig att vara igen? Haha, nu låter jag som världens mest deprimeraste människa. Men allt var mycket enkla då bara. Det var väl dit jag ville komma.

Vad önskar du att du gjort mer? Tränat. Svarar jag inte det varje år? Men vet ni? Lova att inte skratta nu för jag förstår att detta inte är något unikt. År 2017 ska bli mitt träningsår. Jag ska ta steget från mina eviga powerwalks (man ska dock inte underskatta dom) till att börja springa så smått, träna tabata och inte på något sätt överdriva. Men jag har liksom nästan glömt vad det var som gjorde att jag tränade så mycket förr. Ni vet - den där magiska känslan man får efter att ha spurtat sista hundra meterna, när man klarar några armhävningar till, springer den sedvanliga rundan två minuter snabbare eller när löparstegen känns lite lättare. Åh! DEN känslan ska jag hitta tillbaka till. Ska inte göra några storslagna planer. Bara att hålla igång. Att känna mig i form. Lovar att hålla er uppdaterade (för förstår att detta är sjukt intressant).
 
Hur tillbringade du julen? På julafton var vi hos farmor och farfar. Det mest häpnadsväckande var att tomten aldrig kom i år. Men vi klarade oss iallafall. Jag hade skrivit julrim. Mamma och pappas löd så här "husmanskost, thailändskt eller Burger King. Milda smaker eller lite sting? Det är aldrig lätt att planera eller för den delen matsvinnet minimera. Med dessa på bordet blir dukningen allt annat än ful. Hoppas ni får en riktigt god jul". Vad fick de tror ni? Tallrikar såklart! Till Adam hade jag köpt en kaffebryggare och vi har haft vilda diskussioner om Adam verkligen gillar kaffe eller om han egentligen bara gillar själva tanken om det. Och sen har jag förstorat upp det där. Jaja. Julrimmet blev så här "Du säger att du gillar denna böna. Och jag har gjort fjäder av en höna. Koka, brygga - kalla det vad du vill. Dagny, Dagny kom hit och spilll".


Blev du kär i år? Nja, det var jag ju sen tidigare. Har alltid så tråkiga svar på den här frågan. För den som tycker att jag är sparsam med uppdateringar om Marcus kan ni följa mig (eller ja, snarare honom) på Snapchat - hoppandehatten. Där får ni se han sjunga, dansa, kommentera diverse viktiga och mindre viktiga saker. Man kan väl sammanfatta det som att man nästan får följa han dygnet runt... Typ.

 
Bästa boken du läste i år? Har nog inte läst mycket annat än böcker om psykiska sjukdomar och barns språkutveckling. De enda två som jag kan komma på att jag läst är Kvinnan på Tåget och Försoningen med Hannah och Amanda. Den var riktigt bra! Stör mig dock på att den är så kort (måste vara stor text och indragningar i marginalen - eller hur man nu ska beskriva det) men det är väl ett gott tecken på att boken i sig är väldigt bra?


Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Ja, min älskade Fjällis! Den har varit med på många äventyr redan - och fler ska det bli! Önskade mig en med datorfack så nu har jag fullt upp med att hitta en som inte är för många tum.
 
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Spontant skule jag säga: ingen aning! Men minns att jag och Marcus var på Falkenbergs strandbad dagen innan (fick det i julklapp) och att det kändes som att jag redan blivit firad ordentligt lagom till att jag fyllde år. Uppdatering: Gick precis tillbaka i arkivet här (därför jag älskar att blogga) och såg att min födelsedag var en helt vanlig dag, haha.  
 
Någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att cancer inte fanns och att jag trott mer på mig själv!

 
Hur skulle du beskriva din stil år 2016? Vet aldrig riktigt vad jag ska svara på den här frågan. Jag klär mig nog rätt bekvämt - jeans på vintern och klänning för sommaren för att ja, det är lättast och skönast! Det bästa plagget som jag köpt är helt klart min indianklänning! Nästa år skulle jag vilja investera (känns bättre när man använder det ordet) i en snygg vinterjacka - den gör liksom hela känslan!
 
 
 
Vad fick dig att må bra? Iittala, Rörstrand och Jelly Bean. Ni skulle sett min lycka när jag, efter ett par års längtan, äntligen fick packa upp mina koppar, glas, tallrika och skålar - som legat invirade i tidningspapper alldeles för länge och som jag önskat mig under fler jular, födelsedagar och som jag lagt större delen av mitt CSN-bidrag på, haha. Ja, den dagen var fantastisk! Nu kan jag njuta av mitt porslin varje dag! Min favoritserie är Ostindia Floris (tallrikarna).

Vilken kändis var du mest sugen på? Ni förstår kanske vad jag menar med att jag behöver uppdatera frågorna på årslistan?


Vem saknade du? Morfar - såklart - och Anna som har flyttat till Kamlar! Tycker inte om när alla vänner pluggar på olika håll, vi hinner inte ses alls så mycket som jag önskat!

De bästa nya människorna du träffade?
 
Tror inte jag träffat så många nya människor - och ska jag vara helt ärlig tycker jag det är rätt skönt - men det får man kanske inte tycka?
 
Årets sötaste? Marcus i sin hatt!

Årets besvikelse? Allt ont som hänt i världen. Jag tycker det är så fruktansvärt när man ser allt på distans - om människor öden, om krigsdrabbade områden, om terrorattackar och om hur allt ska bli när Trump tar över om bara några veckor. Hur kunde utfallet bli så här jävla illa?

 
Årets bästa? Sommarens resor! Har jag berättat att jag älskar att se nya platser? Malta är en ö som jag aldrig riktigt tänkt på som ett semesteralternativ så är så glad att mamma hittade denna resa! Men jag har även en tendens att fästa mig vid ställen som jag varit på - som Parga! Kan helt klart tänka mig att åka dit igen!
 
Årets snällaste? Matilda! Jag vet inte exakt vad det är som gör det - men hon är verkligen genomsnäll! Är det något som jag uppskattar hos vänner så är det deras snällhet - det kan man (nästan) inte få för mycket av!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Trots allt ont som händer har du lyckats skrapa ihop lyckliga minnen detta år! Så härligt att läsa och tänk att jag också fick vara med på listan! Det var fint, tack😀

2017-01-01 @ 21:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0