snow

Anatomi



Hallå alla glada!
Jag vet att jag är usel på att skriva i dessa bråda dagar. Jag pluggar dels till anatomitentan som är på fredag - försöker banka in muskler, nerver, hjärnans och stämveckens uppbyggnad och ljudets väg genom örat i minnet. Jag har tyckt att det varit lite svårt att bara lära mig anatomi och inte den fysiologiska biten då det är knepigt att förstå vad alla dessa muskler och delar gör. Men efter förra veckans föresläsning om rösten har jag fått en tydligare bild av hur stämveck och struphuvud fungerar - YEY! Man måste ha luft i stämvecken för att de ska vibrera och sen är det tungans jobb att forma och ändra läge för att vi ska kunna artikulera! Det var min lektion för er! Fast allt det där lät så logiskt nu när jag skrev det, haha. Men tack vare er lär jag mig allt mycket bättre! För utbildarna säger ju att upprepning och åter upprepning är det bästa sättet för att kunskapen ska sätta sig i långtidsminnet! Annars då, hur är läget? Jag har smittats av en jäkla förkylning, åh! Det är som en ond klump i högra delen av halsen, aj! Förutom det mår jag bra! Fast helt ärligt alltså - kan det inte bli vår nu? Man känner det i luften men som jag skrev förra veckan får man inte hoppas allt för mycket. Då blir man bara besviken. Men just nu hade jag behövt sol och 13 grader. Februari är ingen favorit i kalendern. Men okej. Jag börjar räkna ner till våren iallafall. 8 veckor kvar. Nu ska jag sätta fart här, håll tummarna för mig på fredag! Kraaam!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0