snow

Mina fototips



Som jag skrev förra veckan blir jag lite trött på mig själv när jag inte raderar bilder som är snarlika varandra. Något annat som jag tröttnar på är när jag har tagit riktigt dåliga bilder. Precis när jag fick min systemkamera tog jag oändligt med bilder som var halvdana, på tråkiga objekt som blev platta! Men övning ger färdighet - som man säger! Efter att jag gick en fotokurs på nätet för några jular sedan och har tränat på att fota hur mycket som helst med Ebba genom åren tycker jag ändå att jag har lärt mig en del. Så nu och för två minuter framöver ska jag leka fotograf och ge er mina bästa fototips! 1. Att fota i skugga för att slippa skarpa kontraster. 2. Att fota när det är "magic hour" (ett par, tre timmar innan solen går ner - när Ebba fotade mig och Marcus såg vi till att det var magic hour för då blir ljuset som mjukast - finns appar som räknar ut det). 3. Att använda förgrunder och bakgrunder som bilden ovan - det gör bilden mer levande och spännande. 4. Att ha motivet i sidan av bilden (tredjedelsregeln). 5. Att använda HDR om man har en iPhone för att få bättre kvalité på bilderna. 6. Att tänka på vad som hamnar i bild. Stolpar som sticker upp bakgrunden (i huvudet på personen som fotas) eller vissna träd kan förstöra en annars väldigt fin bild. Det är detaljerna som gör det! 7. Och sist men inte minst: när man fotar människor ska man ta bildserier (alltså många bilder direkt efter varandra) för att fånga det rätta ögonblicket! Då kan man välja bort kortet där någon blundar, tittar bort o.s.v. Chansen att bilden blir precis som man tänkt sig ökar avsevärt! Med detta i bakhuvudet kommer man långt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0