snow

Metateser



Förutom att jag just nu läser om hur olika konsonanter klassas och vart man sätter tungan i munnen för respektive språkljud så har jag även läst om typiska felsägningar som man delvis gör på grund av uttalaslättnad.
Metateser är när man byter plats på ett par ord. Barn brukar till exempel säga vips istället för visp. Kom att tänka på mina egna felsägningar men vet inte om de direkt är metateser då jag inte byter plats på ett par bokstäver utan snarare hela ord. Brukar säga mobankt bilid istället för mobilt bankid, haha. Hur som helst: hur mår ni idag? Jag försöker just nu bara köra utan att tänka, som jag skrev häromdagen. Viktigt dock att sätta upp start- och sluttider när man pluggar hemma. Mina standardtider brukar vara 9-15 men är just nu lite uttökade. Tog en paus idag genom att gå en långsam promenad. Vid havet. Med solen i ansiktet. Jag älskar när man känner att det finns hopp om vår. Alltså verkligen ÄLSKAR! När fåglarna kvittrar. När jacka och tjocktröja börjar bli för varmt. Tänk - om en månad är det vår! Äkta vår! Åh!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0