snow

Vår frus dag



Är det något jag tycker om så är det anekdoter. Jag brukar skämta att om jag hade fått bestämma fritt vad jag skulle jobba med så är det att lära mig massa anekdoter som jag sen kan briljera med. Visste ni till exempel att kungens plats på Nobelmiddagen är 70 centimeter medan resten av gänget har 60? Nej, jag menar det! Häromdagen läste jag i Fonetikens grunder en rätt rolig anekdot. Vet ni varför det heter Våffeldagen? Förr i tiden var nämligen 25 mars Vår frus dag (Jungfru Maria) men när Sverige blev mindre kristet anpassade man dagen efter folket och då blev det mer naturligt att säga Våffeldagen. Ja, låter flummigt men så var det tydligen! Så idag äter vi våfflor i godan ro med Maria i åtanke! Ett tips är att hälla ner kolsyrat vatten i smeten! Bäst att sätta fart! 

Bilden är lånad från Instagram @kiaudd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0