snow

Psykologikurs



Hej vecka 20!
Kan ni förstå hur snabbt veckorna går? Nej, men fy vad jag lät gammal när jag skrev det. Dagens uppgift är att försöka fokusera på skolan 9-15. Jag tycker det är viktigt att stapla upp tider - det gör mig mer motiverad (och extra viktigt när jag känner mig skoltrött som nu). Det viktigaste som jag hitentills tar med mig från den här psykologikursen (som fokuserar på det avvikande) är att nästan alla psykiska sjukdomar främjas av goda föräldrar-barn-relationer. Många sjukdomar är ärftliga så man kan ju inte lägga skulden på föräldrarna men jag tycker ändå att det är otroligt att se hur mycket föräldrarna kan påverka prognosen för barnen. Jag blir själv rädd för att skaffa barn, haha. Delvis för att jag inser hur många sjukdomar som faktiskt kan drabba en men också för hur stort ansvar föräldrarna har. Och inte har jag reflekterat över att barnets två första år i livet är så grundläggande som det faktiskt är. En trygg anknytning är en stor bidragande faktor till barnets välmående - att föräldrarna lyssnar på barnets behov och ger trygghet och kärlek när barnet ska upptäcka omvärlden. Ja, det är mycket man ska tänka på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0