snow

Flerspråkighet

 
Här kommer en bild från vår soffhörna
. Marcus tittade förvånande på bilden som jag la upp på Instagram och undrade om den var tagen hos oss, haha (ja, man måste ju möblera om lite för att få den där önskvärda bilden). Älgen är på plats - det är det viktigaste! Och kottarna - finns en lång historia bakom dom. Jag var ute i skogen och letade vid TVÅ tillfällen och fattade inte hur jag skulle hitta sådana där fina, utslagna kottar. Gick till en granskog (ja, ni behöver inte berätta att granar har låååånga kottar) och sen till en tallskog men där var alla så små. Men tillslut gav jag upp och fick några av mammas kollega istället. Hur som helst. Jag har haft en bra måndag måste jag säga -  så skönt att känna så! Jag har varit effektiv när det gäller plugget - och som ni vet älskar jag effektivitet! Har idag fördjupat mig i flerspråkighet och är faktiskt lite förvånad själv men tycker det är riktigt intressant! Några myter som utbildarna verkligen vill slå hål på är att 1. Flerspråkighet gör inte att språkutvecklingen går långsammare 2. Flerspråkighet förvirrar inte barnet. Att kunna fler än ett språk hjälper istället ett barn med språkstörning! En intressant sak som jag läst om är att ett tvåspråkigt barn kan lika många ord som ett enspråkigt men det tvåspråkiga barnet har fördelat orden i två ordförråd (ofta kan man ord som tillhör hemmet på modersmålet och ord som berör förskola/skola är man bättre på sitt andraspråk). Visst är det intressant? Nej hörreni - nu ska jag hjälpa Marcus att rulla köttbullar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0