snow

Pediatrik

Hej hallå torsdag! Veckan bara rusar fram och vardagen är igång igen - på gott och ont! Slutade två timmar tidigare så istället för att vara hemma 17:30 var jag hemma redan 15:30, lyx! På tåget hem passade jag på att läsa lite i kursboken. Oftast är jag ganska trött på hemvägen men idag läste jag om barns utveckling - älskar att läsa om "barnets första tid i livet" och tycker ju att förlossningar är bland det intressantaste som finns. Hur som helst så handlar den här kursen om barnmedicin (pediatrik är enligt Wikipedia (tog den säkraste källan) "den specialitet inom medicinen som handlar om spädbarns och barns hälsa och sjukdomar" och är en miniliten kurs på tre högskolepoäng = tenta nästa måndag). Mycket i den här kursen känns som att vi kommer ha mer nytta av i vårt föräldrarskap än som tjänstemän (till exempel: vad som kollas på BVC och hur man ska göra när någon får näsblod - ja det är sant, det har vi fått lära oss). Jaja, idag läste jag ett kapitel om barnets utveckling och tillväxt.


Visste du... att i slutet av graviditeten ökar fostret med en centimeter och 175 gram per vecka? ... att barnet växer cirka 25 centimeter under det första levnadsåret? ... att två månader innan flickor fyller två år och omkring pojkars två årsdag har de uppnåt hälften av sin fullvuxna längd? (det stämde på både mig och Adam - är det inte coolt?). .... att man kan räkna ut hur långt ens barn kommer bli genom att addera mammans och pappans längd och subtrahera med 13 centimeter för flickor eller addera med 13 centimeter för pojkar och sedan multiplicera det med två? (lite krångligt men ändå häftigt). ... att 97% av alla barn kan gå själva vid 18 månader? ... att nästan alla reflexer hos bebisen ska ha förvunnit vid sex månader? ... att vid ett halv års ålder ska barnet kunna sitta med stöd och vid tio månader helt själv? Jag hade kunnat fortsätta i en evighet för sån här fakta älskar jag!! Det känns som att det händer väldigt mycket med barnet runt 18 månader - då utvecklas även språket enormt! Nej, nu ska jag dammsuga över huset sen kommer Matilda hit. Ängelholm ordnar Tjejkväll (med lite erbjudanden och kvällsöppet i stan) som vi tänkte gå på! Glad torsdag Bloggis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0