snow

Hej på er!

 

Man kan ju inte kalla mig flitig när det kommer till att blogga. En hel vecka sen sist. Men skit i det. Nu är jag här: HEJ! Vart slutade vi förra onsdagen? Jo, badhuset i Ängelholm var det ja. Det var fint, stort och kändes så nytt, dock inte så fräscht som jag tänker mig att en helt ny simhall ska göra. Men även om jag inte varit flitig med att blogga har jag hunnit med desto mer på andra plan. Jag har varit på auskultation (studiebesök) på Helsingborgs lasarett. Jag fick se när en logoped gjorde FUS-undersökningar på två patienter. FUS innebär att en kamera förs in i näsan och röntgar sväljningen. Jag har alltid tyckt att det verkar otäckt och måste vara obehagligt för patienten. Och det tycker jag fortfarande men jag fick ändå "bra patienter" som var väldigt tåliga så nu har jag iallafall en positivare bild av att jobba med FUS. 


Vad har mer hänt? Jag har gått en långpromenad med Maja som var på en snabbvisit i Ängelholm i helgen, spelat TP för första gången i mitt liv och firat min kusin Tilde som fyllt 13. Vi två plus hennes söta granne gick till skogen för att plocka vitsippor (läs: fotografera) precis lagom till att solen skulle gå ner. Visst är de bara för gulliga? Älskar bebisar. Eller ja, hon är 18 månader. Jag tog även chansen och analyserade hennes språkutveckling, hehe (redan arbetsskadad, hur ska det här sluta?). Man säger att många barn genomgår en "ordförrådsspurt" vid 18 månader (kan lära sig upptill 9 ord i veckan) och alltså den här lilla flickan var grym! Hon kunde hur många ord som helst och hade tvåordssatser (ett år = ett ordssatser, två år = tvåordssatser, tre år = flerordssatser) och förstod det mesta! Intressant! Önskar att jag hade barn i den åldern i min närhet för att få fler perspektiv och för att kunna jämföra språkstörning med den typiska utvecklingen. Mer då, vad har hänt? Jo idag har vi haft redovisningar som avlöst varandra, jag har lagat mat (min favoritvardagsrätt - kassler, cream fraiche, purjolök, vitlök och pasta), diskat, varit ute på promenad (lyssnat på min favoritpodd Säkerstil) och landade här. Nu tänkte jag ta kväll. Vi följer Biggest Loser. Ser ni det? Det kanske bara är vi, men tycker att deltagarna verkar så omotiverade den här säsongen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0