snow

Aktiekurs

 

Hej! I helgen har jag gjort något som jag aldrig trodde att jag skulle göra, nämligen gått en åttatimmars aktiekurs - en lördag dessutom. Men det var superlärorikt och jag vet numera mycket mer om fonder och aktier som jag tror att jag kommer ha stor nytta (och framför allt glädje) av på längre sikt. Bland annat fick jag veta att om jag sparar 1050 i månaden i 56 år (lång tid men nu ska ni få höra) på ett sparkonto kommer jag efter den här tiden att ha ca 900 000 men sparar jag i aktier kommer jag ha över 147 miljoner. Förstår själv att detta är mycket förenklat och att en rad faktorer kommer påverka men ändå - det visar tydligt skillnaden mellan att ha pengarna orörda på ett sparkonto med låg ränta än att göra ett aktivit val att placera dem i fonder/aktier! Jag rekommenderar därför dig att gå en aktiekurs (jag gick för Unga aktiesparare - gratis för alla under 29 år) någon gång för att lära dig mer. I den här kursen var det ingen övertalning eller liknanade att välja den bank som de är sponsrade av utan deras mål är att fler unga (och framför allt tjejer) ska få upp ögonen för och våga investera i aktier! Men idag är jag tillbaka på min hemmaarena, logopedi, och sitter just nu på perrongen i Lund efter en heldag här. Jag och min kursare Bea har har gått igenom några tester som vi kommer använda på praktiken (som snart stundar!). Mina planer för kvällen är annars att handla mat, laga pastasallad och se finalen av Biggest loser


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0