snow

Rovinj

 
Hej! Vi börjar, som jag skrev häromdagen, där vi slutade mitt i semestern. Jag uppdaterade er rätt flitigt fram till Rovinj. Vi åkte alltså buss från Ljubljana till Rovinj (vilket gick över förväntan, jag hade varit lite nojig då jag lätt blir åksjuk när jag åker bil/buss men allt gick fint!). Fram tills dess hade vi stannat som mest 4 nätter på ett ställe och sammanlagt varit borta i nästan två veckor. Därför kändes det så skönt att veta att vi skulle få landa ordentligt i Rovinj och koppla av i 7 dygn. Dessutom hade resmålen innan Rovinj varit storstäder/äventyr så vi såg fram emot att bara slappa, läsa böcker, lyssna på poddar, bada i havet och sola. Jag (som var resans boende-ansvarig, hehe) hade sett till att vi hade ett ordentligt kök (med diskmaskin!!) vilket var helt underbart. Vi lagade mat varje kväll och slapp (hur galet det än låter!) äta på restaurang (var så trött på det vid det här laget). Lägenheten hade dessutom tvättmaskin så vi kunde tvätta allt vi hade använt hitintills på resan. Men okej. Vad tyckte vi då om Rovinj?

 
Jag hade rätt höga förväntningar efter alla bilder jag sett från den här platsen. Han som ägde lägenheten, som vi hyrde (som för övrigt var bra förutom den sjukt läskiga trappuppgången), förstärkte det hela när han berättade att det fanns 10 kilometers strand att bada vid. Wow, tänkte jag! Jag såg mängder med klapperstensstränder framför mig och gulliga vikar med kristallklart vatten. Därav blev jag väldigt förvånad när det visade sig att Rovinj bestod till 90% av klippor (vilket var rätt roligt att hoppa ifrån, men det var inte vad jag förväntat mig) och den enda strand som fanns var anlagd och solstolarna var svindyra (600-800 kronor för två solstolar och ett parasoll, helt sjuka priser!). Själva staden var däremot väldigt mysig (gamla hus, smågator utan trafik, mängder med restauranger) och varje kväll gick vi till några klippor för att spela kort, dricka öl och njuta av solnedgången (som var magisk!). Har ingen aning om restaurangutbudet eftersom vi lagade all mat men de små supermarkets som fanns hade överpriser. Nej, Rovinj må vara vackert men eftersom det knappt finns några stränder och är dyrt imponerade det inte särskilt på oss... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0