snow

Första stoppet

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
 
Ahoj från Prag eller Praha som det heter här! Ahoj är alltså "hej" på tjeckiska! Nu är vi framme och har varit här i staden sedan i söndags! Vi flög hit klockan 9 och flygtiden var på endast 55 minuter, sjukt! Vi har sedan dess gått otaliga kilometer för att upptäcka staden till fots. I söndags strosade vi i gamla stan och hittade den kända bron, Karlsbron. Igår åkte vi upp för en linbana för att därifrån gå upp i ett utsiktstorn. Jag tänkte att det var en god idé att inte berätta för varken min mamma eller farmor att vi skulle upp dit då det svajade ordentligt uppe på toppen, haha. Idag har vi besökt slottet och målet var att komma till Guldgränden (Golden Lane) som ska vara en liten by i miniatyr men vi måste gått förbi den. Efter slottspromenaden gick vi till en restaurang med världens gulligaste balkong och tänka sig, vi fick de bästa platserna! En kort stund efter att vi kommit dit började det spöregna! Tur att de fällde ut markisen i tid! Där åt vi grekisk sallad och grillspett och när regnet inte avtog beställde vi in kaffe och te för att värma oss (och köpa tid så vi slapp bli dyngsura). 
 
Ikväll har vi letat efter en restaurang som visar semifinalen men någon sådan ser vi inte röken av så vi gick till en thairestaurang och köpte med oss take away som vi precis ätit på rummet. Imorgon är vår sista heldag här i Prag. Då tänkte vi gå i affärer och shoppa upp våra tjeckiska kronor. Men innan vi avslutar, vilka upplevelser har jag av Prag hitentills? Det är svårt att hitta dricksvatten på flaska (första dagen hittade vi bara kolsyrat med smak alternativt en flaska för 15 svenska kronor), butikspersonalen är överlag sjukt trötta, det är kallare här än hemma, vårt hotell (Apartments Soukenická) är bra mycket bättre än jag trodde (det ligger mitt i stan men ändå bort ifrån de mest trafikerade gatorna), alla byggnader är otroligt fina, allt kring stadskärnan känns genuint (och mysigt) och priserna är högre än jag förväntat mig (samma som hemma - förutom kollektivtrafiken, den är bra mycket billigare). 
 
Så: Det var min uppdatering om de gångna dagarna! Jag ska försöka ladda upp lite bilder men vet inte alls om de blir i den storlek som jag önskar. Vi tar dessutom de flesta bilder med systemkameran men dem får ni se först när vi kommit hem då de inte går att överföra till datorn. Så ni för hålla till godo med bilderna nedan så länge och ha överseende med att de är små (är väl jag som stör mig mest på det, haha)!  
 
(null)
(null)
(null)
(null)Utanför vår lägenhet
(null)
(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0