snow

Parga som stad


Tänkte ta oss tillbaka ett par veckor till Grekland och Parga.
Även om den här semestern slutade mycket märkligt så vill jag poängtera att om vi bortser från de två sista dagarna så var resan väldigt härlig! Vi, eller jag ska bara tala för mig själv, fick det jag önskade - sol, värme, bad, god mat, tid med vänner, rolig shopping och ljumma kvällar! Vi hade det toppen med andra ord! Parga valde vi väl mest för att bilderna på Vings hemsida tilltalade oss. Jag var helt fast efter att ha sett den här bilden. Helt fast. Och hur var det då? Stämde verkligheten med bilden? JA! Det var precis så där pittoreskt, genuint och mysigt som jag hade förväntat mig. Nu kommer jag låta gammal, men det var en så himla grönska när vi var där. Ett stort plus med att åka i början av sommaren - träd och blommor hade varken hunnit blomma över eller torkat. Parga kan man säga består av två vikar. I den ena är själva hamnområdet med tavernor och shopping. I den andra, där vi bodde, ligger Valtos beach. Restaurangstråket låg nere vid vattnet och uppe i gränderna som var många och smala. Parga är inte så stort (vi gick en promenad på fyra timmar och då kändes det som vi hann se det mesta) men hade det vi var ute efter. Vi upplevde restauranger och taxi billiga (10 euro för bra mat och 6 euro för en taxibil mellan hotellet och stan som var en tur på typ 10 minuter). Det kändes inte så "turistat" och grekerna kändes därför väldigt måna om oss besökare. Ett riktigt härligt resmål!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0